Promocja firmy lokalnej w internecie. Jak zwiększyć widoczność swojej oferty?
Prowadzisz lokalny biznes i zastanawiasz się, jak wypromować swoją firmę w internecie? Sposobów na to jest naprawdę sporo. Aby pomóc Ci dotrzeć do potencjalnych klientów w regionie, przygotowaliśmy dla Ciebie listę konkretnych porad, dzięki którym zwiększysz widoczność swojej oferty online.
Marketing lokalny. Na czym to polega?
Zanim przejdziemy do rzeczy, chcielibyśmy poruszyć ważną kwestię. Jeśli zależy Ci na tym, aby pozyskiwać klientów w internecie, musisz wiedzieć, że skuteczny marketing lokalny (zresztą jak każda inna strategia) wymaga odpowiedniego planu, konsekwencji, czasu i co ważne – synchronizacji kilku działań. Dopiero wtedy promocja Twojej firmy będzie miała sens.
Takimi podstawowymi narzędziami, które sprawdzają się w internetowym marketingu lokalnym, są: własna strona internetowa, content marketing, prowadzenie kanałów w social media, płatne reklamy czy pozycjonowanie. Więc czym to się różni od marketingu globalnego? – spytasz. Odpowiedź jest oczywista – chodzi o zasięg.
Wszystkie powyższe elementy mają na celu promować firmę w danym regionie. Jednak w praktyce nie sprowadza się to wyłącznie do lokalności w rozumieniu terytorialnym. Istotna jest także specyfika danego rynku. Takimi czynnikami, które należy brać pod uwagę, są m.in. położenie geograficzne, demografia, infrastruktura, kultura i zwyczaje danego miejsca.
Jak promować firmę na rynku lokalnym?
To tyle w temacie, jeśli chodzi o cechy marketingu lokalnego. Teraz pokażemy Ci, jak promować firmę w internecie, aby dotrzeć do klientów z Twojej okolicy. Na początek sprawa najważniejsza, a mianowicie…
1. Chcesz promować lokalny biznes? Twoja firma musi mieć stronę internetową
Nie jest żadną tajemnicą fakt, że coraz więcej osób szuka lokalnych usług czy ofert właśnie online. Dlatego własna strona internetowa to niezbędne minimum, jeśli chcesz zacząć promować swój biznes i zależy Ci na tym, aby robić to dobrze (a raczej nie zakładamy, że jest inaczej). Niezależnie od tego czy już masz stronę internetową, czy też jeszcze jej nie posiadasz – przeczytaj ten punkt, aby dowiedzieć się, jakie stwarza to możliwości w promocji lokalnej.
– Ale po co mi strona internetowa, skoro mam fanpage? – mogliby niektórzy spytać. I to jest dobre pytanie. W końcu istnieją firmy, które tylko w ten sposób promują swoją ofertę. Twój biznes też się zalicza do tej grupy? W takim razie zapoznaj się proszę z korzyściami, jakie daje posiadanie własnej strony i zastanów się, czy uzależnianie promocji Twojego biznesu od jednego medium to faktycznie dobre rozwiązanie.
Dlaczego posiadanie strony internetowej jest takie ważne? Przede wszystkim – strona internetowa to nie „tylko” firmowa wizytówka, która sobie po prostu jest. To wirtualna siedziba Twojej firmy, a co za tym idzie, możesz ją dowolnie urządzić, uporządkować i rozbudowywać.
Stwarza to niemal nieograniczone możliwości, aby dostarczyć klientom jak najwięcej informacji o swojej ofercie czy biznesie, a także by kreować taki wizerunek, na jakim Ci zależy.
To także kopalnia wiedzy o Twoich klientach – dzięki odpowiednim narzędziom analitycznym poznasz dane dotyczące ruchu internetowego w Twojej witrynie. W ten sposób możesz sprawdzić np. wiek, płeć czy zainteresowania użytkowników, a także, które strony Twojej oferty są najczęściej przeglądane.
Ponadto stronę internetową może odwiedzić każdy użytkownik – nie trzeba w tym celu posiadać konta. A warto mieć na uwadze, że wśród Twoich klientów są też osoby, które nie korzystają z mediów społecznościowych.
To również nieocenione i wszechstronne narzędzie marketingowe. Dzięki stronie internetowej możesz na przykład pozyskiwać kontakty (np. poprzez newsletter) czy reklamować się – zarówno w wyszukiwarce, jak i na Facebooku – kierując użytkowników na konkretne strony oferty (o czym za chwilę).
I co ważne – odpowiednio przygotowana i prowadzona strona internetowa, pozwoli zwiększyć widoczność Twojej firmy w wyszukiwarce. Teraz pokażemy Ci, na czym to polega.
2. Pokaż, że jesteś stąd, czyli o optymalizacji lokalnej słów kilka
Optymalizacja strony pod kątem lokalnym polega z grubsza na dostosowaniu treści na stronie internetowej w taki sposób, aby wyszukiwarki internetowe wiedziały co oferujesz oraz – skoro prowadzisz lokalny biznes – gdzie to oferujesz.
Oprócz fraz związanych z Twoją ofertą, powinny tam się także pojawiać słowa kluczowe wskazujące na lokalizację. Dzięki temu Twoja strona internetowa będzie lepiej widoczna dla użytkowników, którzy szukają ofert w danym miejscu.
Dlaczego jest to takie istotne? Ponieważ 99% internautów, którzy szukają lokalnych usług, sklepów czy produktów, umieści w swoim zapytaniu nazwę konkretnej miejscowości, np.: „gdzie w Toruniu można kupić pierniki” albo „sklep rowerowy Bydgoszcz” lub „agencja marketingowa Toruń” (nie mogliśmy się powstrzymać ;)).
A nawet jeśli tego nie zrobi, to Google i tak wyświetli „tutejsze” strony, na podstawie lokalizacji urządzenia użytkownika.
Jednak samo wpisanie nazwy miejscowości w stopce lub w zakładce kontakt nie wystarczy, aby Google wiedziało, że Twoja oferta ma charakter lokalny. Dlatego należy zadbać o to, aby w treściach na stronie pojawiała się ona przynajmniej kilkukrotnie. Najlepiej w zestawieniu z oferowaną przez Ciebie usługą lub produktem.
Ale od razu musimy Cię uprzedzić – nie chodzi o to, aby wstawiać nazwę miejscowości w każdym zdaniu, a co gorsza robić to w nienaturalnej formie. Absolutnie Ci to odradzamy! Google takie treści ocenia jako spam, a tym samym strona traci na wiarygodności.
Jak w takim razie to robić, żeby było dobrze? Skoro Twoja firma działa lokalnie, to uzasadnione jest, aby umieścić nazwę miejscowości w zakładce „O nas”. W tym celu idealnie sprawdzi się także blog firmowy.
3. Blog – Twoja własna reklama lokalna 3w1
Jeżeli zastanawiasz się, czy warto promować lokalną firmę w internecie poprzez blog, to odpowiadamy – TAK! Promocja lokalnego biznesu w ten sposób jest zdecydowanie skuteczniejsza. Po pierwsze – zwiększa on widoczność Twojej strony w wyszukiwarce, po drugie – dzięki niemu budujesz zaufanie do swojej marki, po trzecie – możesz zamieszczać na nim frazy związane z Twoją lokalizacją (więcej na temat jego zalet sprawdzisz tu: blog firmowy). Skupmy się zatem na tym ostatnim.
Dzięki publikacji artykułów możesz umieścić na swojej stronie frazy tzw. długiego ogona (kilka przykładów takich fraz pokazaliśmy Ci w poprzednim punkcie), a więc zapytań, które użytkownicy z dużym prawdopodobieństwem wpiszą w wyszukiwarkę, a które to są związane – pośrednio lub bezpośrednio – z Twoim biznesem. A jeśli artykuł zostanie odpowiednio zredagowany i zoptymalizowany, istnieje spora szansa, że pojawi się on w wynikach wyszukiwania po wpisaniu danej frazy.
Jak to wykorzystać w promocji lokalnej? Jeśli np. prowadzisz restaurację i chcesz, aby na Twoją stronę trafili turyści, napisz przewodnik o polecanych miejscach, które warto zwiedzić w Twoim mieście. Taką wycieczkę oczywiście dobrze byłoby urozmaicić pysznym obiadem, który można zjeść w Twoim lokalu.
Jesteś trenerem fitness? Przygotuj serię artykułów o ciekawych lokalizacjach w Twojej okolicy, gdzie można ćwiczyć na świeżym powietrzu czy pójść na siłownię. A taki trening nie będzie przecież skuteczny bez indywidualnego planu ćwiczeń – z chęcią w tym pomożesz.
4. Promowanie firmy lokalnej na Facebooku
Media społecznościowe dają ogromne możliwości, jeśli chodzi o promocję lokalnego biznesu, o ile są prowadzone systematycznie i w sposób atrakcyjny dla użytkowników. To jednak temat na osobny artykuł. Dlatego teraz skupmy się na Facebooku, który dla właścicieli lokalnych przedsiębiorstw ma sporo do zaoferowania.
Oto kilka przykładów, w jaki sposób możesz wykorzystać niektóre funkcjonalności Facebooka, aby promować lokalną firmę.
✔ Rekomendacje
Ponad 90% konsumentów podejmuje decyzje zakupowe na podstawie opinii i recenzji Click To Tweet
Opinie to jeden z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe Twoich klientów. Dlatego warto zachęcać ich do tego, aby podzielili się opinią na Facebooku. Zwłaszcza że teraz Facebook kładzie większy nacisk na promocję lokalnych biznesów, o czym pisaliśmy na naszym fanpage:
✔ Wydarzenie
Wydarzenia lokalne są ostatnio chętnie promowane przez Facebooka (zwłaszcza w aplikacji Facebook Local). Jeśli jesteś na etapie zakładania swojego biznesu, możesz utworzyć wydarzenie promujące otwarcie Twojej firmy.
Jeżeli przykładowo prowadzisz restaurację, opublikuj wydarzenie weekendowe, podczas którego Twoi klienci będą mogli skosztować różnych dań w promocyjnych cenach. Masz szkołę językową? Zorganizuj bezpłatne zajęcia tematyczne dla dzieci.
✔ Reklama lokalna na Facebooku
Obecnie prowadzenie fanpage firmowego bez inwestowania w płatną reklamę mija się z celem. Tym bardziej, że odpowiednio zoptymalizowana kampania reklamowa na Facebooku wcale nie jest taka droga, jak mogłoby się wydawać.
Ogromną zaletą reklamy na Facebooku jest jej precyzyjność. I tak kampania może być wyświetlana osobom o określonych zainteresowaniach, wieku, wykształceniu, stanowisku, no a przede wszystkim użytkownikom, które znajdują się lub mieszkają na stałe w danej lokalizacji.
Dzięki temu reklama może być np. wyświetlana fejsbukowiczom, którzy przebywają w Twojej okolicy, dajmy na to, w odległości 1km od Twojego lokalu.
5. Reklama lokalna w wyszukiwarce Google
Jak szybko wypromować lokalną firmę w Google? Poprzez kampanię reklamową w Google Ads (dawniej AdWords). Jeśli świadczysz usługi lub oferujesz produkty lokalnie, Twoja reklama może być wyświetlana w danym mieście lub w określonym promieniu, np. 15 km od wskazanej lokalizacji.
Warto też wzbogacić reklamę o dodatkowe informacje, takie jak adres, godziny otwarcia, aktualne promocje czy numer telefonu. Tym bardziej, że użytkownicy, którzy zobaczą reklamę na smartfonie, będą mogli z niej bezpośrednio do Ciebie zadzwonić.
Jednak aby taka reklama miała sens, należy wcześniej sprawdzić, w jaki sposób potencjalni klienci wyszukują usług czy produktów, zgodnych z Twoją ofertą – czyli jakie frazy wpisują w wyszukiwarkę.
Nie można też zapomnieć o właściwej optymalizacji treści na stronie (patrz punkt 2), do której odnosi Twoja reklama. Dzięki temu koszty kampanii będą niższe, a reklama będzie wyświetlana częściej i wyżej w wyszukiwarce.
6. Promocja lokalnego biznesu w Google Moja Firma
Profil w Google Moja Firma, albo jak się przyjęło mówić – wizytówka Google – nie od dziś jest takim „must have” lokalnego marketingu. W wizytówce możesz opublikować podstawowe informacje o firmie, takie jak: adres siedziby, godziny otwarcia, numer telefonu czy adres strony internetowej. Warto też uzupełnić wizytówkę, dodając do niej zdjęcia przedstawiające wnętrze firmy, produkty czy usługi.
> KnowIT Polska < kliknij, żeby zobaczyć, jak wygląda nasza wizytówka w Google
Użytkownicy, którzy wyświetlą Twoją wizytówkę, będą mogli wyznaczyć trasę dojazdu do siedziby, a jeśli korzystają ze smartfonów, za pomocą jednego kliknięcia zadzwonią do Twojej firmy.
Co więcej, Twoi klienci mogą podzielić się swoją opinią w wizytówce. Warto ich do tego zachęcać, bo im więcej pozytywnych opinii, tym większa wiarygodność Twojej firmy i lepsze pozycje wizytówki w wynikach wyszukiwania.
Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: Pozycjonowanie wizytówki Google – dlaczego warto?
7. Dodaj ofertę na portalu ogłoszeniowym
Warto też dodać ogłoszenie z naszą ofertą w lokalnych portalach ogłoszeniowych – część z nich jest bezpłatna. Można również skorzystać z płatnych opcji portali ogólnopolskich, które są popularniejsze takich jak np. OLX.
Promocja firmy lokalnej w internecie – podsumowanie
Powyższe sposoby stanowią punkt wyjścia w promocji lokalnego biznesu. O tym, czy przyniosą one oczekiwane rezultaty, decyduje m.in sposób, w jaki będą realizowane. Pamiętaj też, że na efekty trzeba trochę poczekać.
Mamy nadzieję, że nasze rady pomogą Ci zwiększyć widoczność oferty w internecie. Jeśli masz jakiekolwiek pytania lub potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nami.