6 błędów na stronie internetowej, które odstraszają Twoich klientów

jak-sprawdzic-bledy-na-stronie-internetowej-strony-firmowe-knowIT-polska

Dobra strona internetowa to podstawa, jeśli zależy Ci na pozyskiwaniu klientów online. To w końcu ona reprezentuje Twój biznes w internecie przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.

Więc jeśli masz stronę, a mimo to nikt się do Ciebie z niej nie zgłasza (a pewnie tak jest, w końcu z jakiegoś powodu czytasz ten poradnik) – sprawdź naszą listę. Dzięki temu zlokalizujesz błędy na swojej stronie firmowej i dowiesz się, jak je naprawić.

 

Dlaczego w ogóle mam zmieniać coś na stronie internetowej?

Często zgłaszają się do nas przedsiębiorcy, którzy chcą promować swoją stronę firmową poprzez reklamę. Powód? Witryna nie pozyskuje klientów. Po wstępnej analizie okazuje się jednak, że inwestowanie w kampanię reklamową będzie nieefektywne i nie zlikwiduje problemu. Dlaczego? Ponieważ strona zawiera błędy, które mogą zniechęcać potencjalnych klientów do wykonania pożądanego działania.

W takiej sytuacji zawsze szukamy najkorzystniejszego rozwiązania. Czasem wystarczy poprawić jakiś element na stronie, nieco odświeżyć jej wygląd czy dodać kilka funkcjonalności, aby witryna była atrakcyjna i skuteczna. Niestety nie zawsze jest to możliwe. W niektórych przypadkach problemów jest tyle, że stronę internetową należy zaprojektować od nowa.

Być może pomyślisz teraz: „Świetnie, chciałem tylko znaleźć błąd na swojej stronie, a wy mówicie, że najlepiej jest ją zmienić. W takim razie dam sobie z tym spokój”. Zaczekaj – naprawdę nie chodzi o to, aby od razu tworzyć nową stronę firmową. To decyzja, która powinna być poparta wcześniejszą analizą – dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie tę listę.

Dzięki niej sam zlokalizujesz problemy na stronie i dowiesz się także, w jaki sposób można sobie z nimi poradzić. Przejdźmy zatem do konkretów.

 

Oto 6 błędów na stronie internetowej przez które tracisz klientów

 

1. Twoja strona internetowa jest nieintuicyjna

Ty znasz swoją stronę jak własną kieszeń – wiesz, gdzie co jest. Ale czy to samo mogą powiedzieć o niej inni? Zapytaj znajomych, czy poruszanie się po Twojej stronie i znalezienie konkretnej informacji nie sprawia im problemu. Gdy zajęło im to dużo czasu, wymagało przeszukania całej witryny lub po prostu było niemożliwe, to zły znak.

Postaw się teraz w sytuacji osoby, która po raz pierwszy wchodzi na Twoją stronę firmową. Jeśli poczuje się ona jak w labiryncie, po którym trzeba długo kluczyć, żeby znaleźć konkretną informację, to po prostu opuści witrynę. A Ty stracisz kolejnego klienta.

Rozwiązanie

Dobre strony projektuje się zgodnie z zasadami UX (ang. user experience). Twoja strona powinna być dla odbiorców atrakcyjna, funkcjonalna, a korzystanie z niej musi być jak najbardziej intuicyjne.

Istnieje wiele elementów, które wpływają na użyteczność i przejrzystość strony. Dlatego trudno jest jednoznacznie określić, jakie powinno się wprowadzić zmiany, aby witryna była przyjazna dla użytkowników. Czasem jest to kwestia nieodpowiedniej nawigacji czy organizacji treści na stronie, braku „klikalnych” elementów które zwiększają interakcję, niewłaściwej kolorystyki, a nawet tekstów, które wprowadzają użytkowników w błąd.

 

2. Twoja strona firmowa źle wygląda na smartfonach

Czy Twoja strona wyświetla się dobrze na smartfonach? Jeśli widzisz, że treść nie dopasowuje się do szerokości ekranu, poszczególne elementy „rozjeżdżają się” lub nakładają się na siebie, to oznacza, że strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych.

Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ coraz więcej osób szuka informacji właśnie za pośrednictwem smartfonów. Według raportu Polska.Jest.Mobi w 2018 roku aż 46% użytkowników korzysta z internetu na urządzeniach mobilnych. To o 3% więcej w stosunku do poprzedniego roku. Ta tendencja utrzymuje się już od kilku lat, więc im wcześniej zadbasz o właściwe wyświetlanie strony, tym lepiej.

Rozwiązanie

Aby strona wyświetlała się poprawnie na każdym urządzeniu (smartfonie, tablecie, laptopie itd.), należy dostosować ją do różnych rozdzielczości ekranu (jest to tzw. responsywność).

W tym celu oprócz projektu strony internetowej na komputery, przygotowuje się także projekt na urządzenia mobilne, który jest następnie wdrażany za pomocą kodu. W przypadku istniejących stron nie zawsze jest to możliwe – np. gdy witryna działa w oparciu o przestarzałą technologię. A jeśli o tym mowa…

 

3. Twoja strona internetowa jest… za stara

Zmienia się technologia, zmienia się moda, zmienia się też sposób, w jaki korzystamy z internetu. Stąd – obiektywnie rzecz biorąc – strona, która ma 3 lata, jest już nieco przestarzała. Ale po kolei.

Kod strony

Wiesz już, że strony tworzone w oparciu o nieaktualne technologie mogą źle wyświetlać się na różnych urządzeniach (ba! mogą nawet w ogóle nie działać). Co więcej – nieaktualizowana witryna jest częściej narażona na ataki hakerskie i stwarza zagrożenie dla użytkowników, a to wpływa negatywnie na wizerunek Twojej firmy.

Wygląd strony

To kwestia gustu (o czym za chwilę), jednak istnieją pewne określone standardy, w oparciu o które projektuje się strony internetowe. Użytkownicy są do nich po prostu przyzwyczajeni – „stara” strona nie budzi zaufania i stawia firmę w złym świetle. Użytkownik widząc ją, może pomyśleć: „skoro firma nie ma nowoczesnej strony, to pewnie nic się w niej nie dzieje, może nawet nie istnieje już”. Poważnie.

Zachowanie użytkowników

Trudno w to uwierzyć, ale inaczej poruszaliśmy się na stronach jeszcze 5 lat temu, a inaczej 10 (jeśli Twoja strona firmowa powstała dekadę temu, to naprawdę nie ma nad czym zastanawiać). Stąd kilkuletnie strony mogą być dla użytkowników trudne w nawigacji.

Rozwiązanie

W przypadku gdy Twoja strona firmowa ma już kilka lat, to prawdopodobnie należy już ją zmienić. Nie ma sensu odświeżać witryny, która np. działa w oparciu o nieaktualne kody, ponieważ nie rozwiązuje to problemu.

zmiana-strony-internetowej-projekt-strony-firmowej-knowit-polska
Przykład jednej z naszych realizacji – projekt rebrandingu dla PTW, gdzie jednym z etapów była zmiana strony internetowej. Oprócz projektu graficznego, opracowaliśmy teksty oraz hasła, przygotowaliśmy anglojęzyczną wersję strony, a także zadbaliśmy o przejrzystą architekturę informacji w witrynie. Więcej naszych realizacji znajdziesz w portfolio.

4. Twoja strona za długo się ładuje

Gdy Twoja strona ładuje się dłużej niż 4-5 sekund, to niestety – prawdopodobnie tracisz sporą część potencjalnych klientów. Użytkownicy są pod tym względem niecierpliwi i nie lubią czekać. Jeśli Twoja witryna nie wyświetli się im od razu, to nie będą tracić czasu, tylko sprawdzą ofertę konkurencji.

Rozwiązanie

Najczęstszą przyczyną powolnego ładowania strony jest jej niewłaściwa optymalizacja – w tej sytuacji należy zmniejszyć wagę strony i zadbać o odpowiednią hierarchię wyświetlania poszczególnych elementów w witrynie.

 

5. Strona internetowa jest nieatrakcyjna

Dobrze zaprojektowana strona internetowa firmy powinna być przede wszystkim przejrzysta, ładna i spójna. Oczywiście jest to dość względne, w końcu każdy ma inny gust, jednak istnieją pewne zasady jeśli chodzi np. dobór kolorów czy kroju liter. To także kwestie wizerunkowe, a co za tym idzie adekwatność szaty graficznej do specyfiki branży i tematyki witryny. Oto kilka przykładów:

    • strona przedszkola utrzymana w ponurej kolorystyce raczej nie wzbudzi entuzjazmu rodziców;
    • niebieskie napisy na czerwonym tle są nieczytelne, podobnie jak „ściana” tekstu bez akapitów i śródtytułów,
    • fatalnej jakości zdjęcia (widoczne piksele, rozmycie) nie zachęcają do skorzystania z oferty,
    • OGROMNE LITERY, teksty wyświetlane w każdym możliwym stylu, najlepiej we wszystkich na raz, a do tego pisane wymyślnym fontem utrudniają czytanie i są po prostu irytujące.
Rozwiązanie

Odświeżanie witryny, która jest źle zaprojektowana mija się z celem, więc w tym przypadku także najlepiej zmienić stronę firmową.

 

6. Klient nie może się z Tobą skontaktować

Formularz kontaktowy i czat online – to obecnie standardowe narzędzia, które umożliwiają szybki kontakt z firmą. Jeśli zakładasz, że numer telefonu i adres mailowy w zakładce kontakt wystarczy, aby klienci do Ciebie się odezwali, to przykro nam, ale to tak nie działa.

Pamiętaj – coraz więcej użytkowników korzysta ze smartfonów, więc nikt nie będzie otwierać poczty, aby tam wpisać adres i wysłać wiadomość. Zresztą wiąże się to z koniecznością opuszczenia witryny, a w tym czasie klient może już zupełnie o niej zapomnieć. Słowem – kontakt z Tobą powinien odbywać się bezpośrednio przez stronę firmową.

Jeśli natomiast masz formularz, a i tak nie otrzymujesz zapytań, być może przyczyna tkwi gdzie indziej, przykładowo:

    • formularz jest skomplikowany – zbyt duża liczba pól zniechęca do wysłania wiadomości;
    • formularz nie działa – użytkownicy nie mogą wysłać wiadomości lub nie trafiają one do Twojej skrzynki;
    • formularz jest niewidoczny – np. nie ma go w zakładce kontakt tylko na stronie o nas.

 

Rozwiązanie

Zadbaj o to, aby kontakt z Twoją firmą był dla klienta wygodny i szybki. Umieść formularze w widocznym miejscu, pamiętaj by nie były one zbyt rozbudowane. Przetestuj je – wyślij ze strony firmowej wiadomość, aby sprawdzić czy wszystko działa poprawnie.

 

Błędy na stronie internetowej – podsumowanie

Każdy przypadek jest inny, więc nie sposób wymienić wszystkie błędy na stronie internetowej bez wcześniejszej jej analizy i audytu. Czasem problem może być zupełnie innej natury – np. Twoja strona nie jest w ogóle zaindeksowana (wyszukiwarki jej nie widzą), więc potencjalny klient nie może jej znaleźć, o ile sam nie wpisze dokładnego adresu.

bledy-na-stronie-internetowej
Niekiedy problem ze stroną internetową związany jest z blokowaniem dostępu dla robotów – w niektórych przypadkach zmniejsza to widoczność witryny w wyszukiwarce. 

Czasem jest to kwestia kiepskich treści – bardzo często jest tak, że firmy tworzące strony internetowe błędnie zakładają, że skoro strona „ładnie” wygląda, to teksty nie muszą być dobre. Nic bardziej mylnego – dobry copywriting  jest tak samo ważny jak projekt. Co z tego, że strona jest atrakcyjna, skoro treści są banalne, grafomańskie, niezrozumiałe lub totalnie o niczym.

Mamy nadzieję, że nasz artykuł okazał się dla Ciebie pomocny. Jeśli jednak nie znalazłeś u siebie problemów, które opisaliśmy wyżej, daj znać i wyślij do nas wiadomość – być może chodzi o coś zupełnie innego.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola oznaczone * są wymagane